Nord-Gudbrandsdal vgs - avd Otta

Lesing i utvikling :: teoretiske og didaktiske perspektiver
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Lesing i utvikling :: teoretiske og didaktiske perspektiver
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2017
Noter
  • 1. utg. 2003 I Lesing i utvikling presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå læreboktekster i skolens fagundervisning. Begynneropplæring, prosessorientert forståelsesopplæring, utvikling av gode strategier i arbeid med lesing på tvers av fag og språklig elevmangfold er sentrale temaer. Alle temaene bygger på en kombinasjon av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. I denne nye utgaven er hovedlinjene og hovedinnholdet fra førsteutgaven beholdt, men teksten er gjennomgående oppdatert ut fra ny forskning og endringer i utdanningssystemet. Noen temaer er tydeligere løftet fram: arbeidet med lesing som del av det nasjonale vurderingssystemet, innsikt om leseforståelse fra ulike forskningstilnærminger og leseopplæring på skolens mellomtrinn. Boka er beregnet på lærerstudenter og lærere og på andre fagfolk og studenter ved høgskoler og universitet som er interessert i kunnskap om barn og unges leseutvikling. Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet og gjesteprofessor i andrespråksdidaktikk ved Karlstads universitet. Kulbrandstad er tidligere rektor ved Høgskolen i Hedmark (2007 2015).
ISBN
  • 9788245008654
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00002722nam a2200349 c 4500
*00116016
*00520171124144035.0
*007ta
*008170829s2017    no a   e |||||00| 0 nob|
*020  $a9788245008654$qib.
*035  $a091775140-47bibsys_network
*035  $a(NO-TrBIB)091775140
*035  $a(NO-OsBAS)150277411
*040  $aNO-OsBAS$bnob$dNO-OsNB$ekatreg
*0820 $a372.41$qNO-OsBAS$223/nor
*1001 $aKulbrandstad, Lise Iversen$d1958-$0(NO-TrBIB)90839979$4aut
*24510$aLesing i utvikling :$bteoretiske og didaktiske perspektiver$cLise Iversen Kulbrandstad
*250  $a2. utg.
*260  $aBergen$bFagbokforl.$a[Oslo]$bLandslaget for norskundervisning$c2017
*300  $a325 s.$bill.$c25 cm
*336  $atext$btxt
*337  $aunmediated
*338  $avolume$bnc
*500  $a1. utg. 2003
*520  $aI Lesing i utvikling presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå læreboktekster i skolens fagundervisning. Begynneropplæring, prosessorientert forståelsesopplæring, utvikling av gode strategier i arbeid med lesing på tvers av fag og språklig elevmangfold er sentrale temaer. Alle temaene bygger på en kombinasjon av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.  I denne nye utgaven er hovedlinjene og hovedinnholdet fra førsteutgaven beholdt, men teksten er gjennomgående oppdatert ut fra ny forskning og endringer i utdanningssystemet. Noen temaer er tydeligere løftet fram: arbeidet med lesing som del av det nasjonale vurderingssystemet, innsikt om leseforståelse fra ulike forskningstilnærminger og leseopplæring på skolens mellomtrinn.  Boka er beregnet på lærerstudenter og lærere og på andre fagfolk og studenter ved høgskoler og universitet som er interessert i kunnskap om barn og unges leseutvikling. Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet og gjesteprofessor i andrespråksdidaktikk ved Karlstads universitet. Kulbrandstad er tidligere rektor ved Høgskolen i Hedmark (2007 2015).
*650  $aLese- og skriveopplæring$2bokbas$9nob
*650  $aLese- og skriveopplæring$2bokbas$9nno
*650  $aUndervisningsmetodikk$2bokbas$9nob
*650  $aUndervisingsmetodikk$2bokbas$9nno
*653  $aleseforsking$aleseopplæring$aundervisning$ametoder$agrunnskolen$adidaktikk$aleseforskning$alesing$atospråklige$alesevansker
*852  $a47BIBSYS_UBO$6990917751404702204
*852  $a47BIBSYS_NLA$6990917751404702228
*852  $a47BIBSYS_UBIS$6990917751404702208
*852  $a47BIBSYS_HH$6990917751404702214
*852  $a47BIBSYS_HVO$6990917751404702220
*852  $a47BIBSYS_NTNU_UB$6990917751404702203
*852  $a47BIBSYS_UBA$6990917751404702209
*852  $a47BIBSYS_UBB$6999919905311402207
*852  $a47BIBSYS_DMMH$6990917751404702262
*852  $a47BIBSYS_HIT$6999919815153402210
*852  $a47BIBSYS_UBTO$6999919928703302205
*852  $a47BIBSYS_UBIN$6999919775632602211
*852  $a47BIBSYS_NB$6999919899892202202
*85642$3Beskrivelse fra forlaget (kort)$uhttp://www.fagbokforlaget.no/?isbn=978-82-450-0865-4$qtext/html
*901  $a80
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Nord-Gudbrandsdal vdg. skule, avd. OttaKontor / Fil.