Nord-Gudbrandsdal vgs - avd Otta

Kunnskap for en bedre skole: etter- og videreutdanning som strategi
Huskelisten er tom
Vis
Tittel
  • Kunnskap for en bedre skole: etter- og videreutdanning som strategi
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2017
Noter
  • Fra 2012 har det pågått en storstilt satsing på etter- og videreutdanning i Norge. Formålet med satsingen har vært å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse. Den nasjonale rektorutdanningen ble videreført som en del av strategien Kompetanse for kvalitet (2012 2015). I strategiplanen for 2016 2025 følges prinsippene for strategiplan 2012 2015 opp for at undervisning og krav til lærereskal kunne oppfylles i løpet av ti år. I denne strategiplanen er det videreutdanning som er i fokus. I strategiplanene påpekes det at profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om en kollektiv skolekultur og god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer. Boken presenterer forskning som har til hensikt å svare på følgende problemstilling: Hvordan bidrar etter- og videreutdanning til kunnskapsutvikling i skolen? Forskningen har resultert i kapitler hvor teorier har fått en betydelig plass, mens andre kapitler bringer frem lederes og læreres stemmer. Intensjonen med denne boken er at du som leser også kan få innblikk i studiene og kapitlene som er skrevet, og dermed bruke disse som tankeredskap for å utvikle egen forståelse og praksiser knyttet til etter- og videreutdanning og kunnskapsutvikling i skolen. Boken henvender seg til forskere, lærere, skoleledere, skolelederutdannere, lærerutdannere, og andre som er interessert i etter- og videreutdanning og dens betydning for arbeidet i skolen. Den er relevant for lærerutdanningen, skolelederutdanningen og i etter- og videreutdanning. May Britt Postholm, er professor ved Program for lærerutdanning, NTNU. Med sin utdanning som lærer og undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode.
ISBN
  • 978-82-450-2187-5
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00003279cam a2200373 c 4500
*00115768
*00520170712111507.0
*007ta
*008170529s2017    no a   e |||||00| 0 nob|
*020  $a978-82-450-2187-5 $qh.
*035  $a(NO-OsBAS)150272494
*040  $aNO-OsBAS $bnob $dNO-OsNB $ekatreg
*080  $a378
*0820 $a371.120715 $qNO-OsBAS $223/nor
*24500$aKunnskap for en bedre skole$better- og videreutdanning som strategi $cMay Britt Postholm (red.)
*260  $aBergen $bFagbokforl.$ccop. 2017
*300  $a191 s. $bfig. $c24 cm
*336  $atext $btxt
*337  $aunmediated
*338  $avolume $bnc
*520  $aFra 2012 har det pågått en storstilt satsing på etter- og videreutdanning i Norge. Formålet med satsingen har vært å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse. Den nasjonale rektorutdanningen ble videreført som en del av strategien Kompetanse for kvalitet (2012 2015). I strategiplanen for 2016 2025 følges prinsippene for strategiplan 2012 2015 opp for at undervisning og krav til lærereskal kunne oppfylles i løpet av ti år. I denne strategiplanen er det videreutdanning som er i fokus. I strategiplanene påpekes det at profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om en kollektiv skolekultur og god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer. Boken presenterer forskning som har til hensikt å svare på følgende problemstilling: Hvordan bidrar etter- og videreutdanning til kunnskapsutvikling i skolen? Forskningen har resultert i kapitler hvor teorier har fått en betydelig plass, mens andre kapitler bringer frem lederes og læreres stemmer. Intensjonen med denne boken er at du som leser også kan få innblikk i studiene og kapitlene som er skrevet, og dermed bruke disse som tankeredskap for å utvikle egen forståelse og praksiser knyttet til etter- og videreutdanning og kunnskapsutvikling i skolen. Boken henvender seg til forskere, lærere, skoleledere, skolelederutdannere, lærerutdannere, og andre som er interessert i etter- og videreutdanning og dens betydning for arbeidet i skolen. Den er relevant for lærerutdanningen, skolelederutdanningen og i etter- og videreutdanning. May Britt Postholm, er professor ved Program for lærerutdanning, NTNU. Med sin utdanning som lærer og undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode.
*650  $aSkolebasert kompetanseutvikling
*650  $aEtterutdanning$2humord
*650  $aLæreryrket$2humord
*650  $aKompetanseutvikling$2humord
*650  $aSkoleledere$2humord
*650  $aSkoleadministrasjon$9nob
*650  $aSkoleadministrasjon$9nno
*650  $aLærerrollen$9nob
*650  $aLærarrollen$9nno
*650  $aEtter- og videreutdanning$2bokbas $9nob
*650  $aEtter- og vidareutdanning$2bokbas $9nno
*653 0$alærere $aetterutdanning $avidereutdanning
*7001 $aPostholm, May Britt$d1959-$099015224 $4edt
*852  $a47BIBSYS_UBB $6999919876812802207
*852  $a47BIBSYS_UBO $6999919896712502204
*852  $a47BIBSYS_DMMH $6999919708114402262
*852  $a47BIBSYS_HIT $6999919794032502210
*852  $a47BIBSYS_HIOA $6999919876422602212
*852  $a47BIBSYS_NLA $6999919741593302228
*852  $a47BIBSYS_UBIS $6999919788665602208
*852  $a47BIBSYS_UBTO $6999919900302802205
*852  $a47BIBSYS_UBIN $6999919810523102211
*852  $a47BIBSYS_HH $6999919808533402214
*852  $a47BIBSYS_NB $6999919879295402202
*852  $a47BIBSYS_NTNU_UB $6999919971214302203 $9P
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Nord-Gudbrandsdal vdg. skule, avd. Otta